LumberJocks Woodworking Forum banner

Pytania dotyczące klejenia blatów

Tags
glue
11K views 36 replies 19 participants last post by  Aj2  
#1 · (Edited by Moderator)
Kupiłem kilka desek Sapele i zapłaciłem za ich łączenie i struganie. Przygotowuję się do pierwszego klejenia. Stół z nogami typu hairpin, który buduję, będzie miał 6,5 stopy długości i 40 cali szerokości. Blat, który będę sklejał, będzie miał 6 desek - 4 deski o szerokości sześciu cali i 2 deski o szerokości ośmiu cali. Zbudowałem tymczasowy stół roboczy z tarcicy o wymiarach 8 stóp na 4 stopy i mam kolekcję zacisków. Mam również deski do wykorzystania jako listwy dociskowe. Używam kleju Titebond III. Oto moje pytania związane z klejeniem:
1) Jak długo czekam po sklejeniu desek i założeniu zacisków, zanim usunę zaciski?
2) Jak ustalić, kiedy zaciski są wystarczająco mocno dokręcone i jak uniknąć zacisków, które są zbyt mocno lub zbyt słabo dokręcone?
3) Ile z 8 desek powinienem sklejać jednocześnie?
4) Co jeszcze powinienem zrobić, aby zapewnić sukces? Z góry dziękuję za wszelkie rady. Klejenie tej części projektu jest dla mnie trochę onieśmielające, ale cieszę się na wyzwanie związane z nauką nowej umiejętności obróbki drewna.
 
#2 ·
To, że zapłaciłeś komuś za połączenie i struganie drewna, nie oznacza, że będzie ono płaskie i proste. Łączę i strugam moje drewno, ale zawsze muszę dokonać drobnych poprawek moimi strugami ręcznymi przed klejeniem.
1) Zostawiam zaciski na noc.
2) Dokręcam zaciski, aż nie będę mógł ich już bardziej dokręcić ręcznie.
3) Tyle, ile możesz spłaszczyć po sklejeniu, tzn. skleję tylko tyle desek, ile zmieści się w mojej 20-calowej strugarce po sklejeniu. Jeśli zamierzasz spłaszczać ręcznie lub szlifierką po sklejeniu, to nie ma znaczenia, ile desek sklejasz na raz.
4) Klocki poprzeczne w poprzek szerokości klejenia, aby spróbować utrzymać je płasko
 
#3 ·
Wykonanie #2 powyżej spowoduje problemy w zależności od zacisków i siły dłoni. Zbyt mocne dokręcenie spowoduje wygięcia i więcej pracy dla Ciebie. Dokręć wystarczająco mocno, aby trochę kleju wypłynęło.

Stumpy nubs zrobił film o klejeniu blatu
, sprawdź, czy zawiera jakieś informacje, które mogą pomóc.
Ponadto najpierw przymierz wszystko na sucho i zobacz, jak dobrze możesz to dopasować. Nie musisz od razu kleić całego blatu, możesz to robić etapami, jeśli tak jest Ci wygodniej. Zrób dwa lub trzy kawałki na raz, aby się z tym oswoić i zobaczyć, czy możesz zrobić coś lepiej przy następnym małym klejeniu. Jeśli coś zepsujesz, łatwiej jest cofnąć się o jeden krok, niż ciąć część na wielu połączeniach klejowych.
 
#4 · (Edited by Moderator)
Osobiście kołkowałbym twoje deski.
Służy to temu, aby pozycjonowanie twoich desek zostało wykonane, zanim w ogóle otworzysz butelkę z klejem. Ułatwi to i zwiększy dokładność klejenia oraz pomoże w ogólnej płaskości.

EDYTUJ Przykład w małej skali można zobaczyć w jednym z moich projektów tutaj.
 
#5 ·
Nie zaciskaj zacisków tak mocno, jak to możliwe, ponieważ możliwe jest wyciśnięcie kleju i pozostawienie połączenia bez kleju. Po prostu połącz połączenie. Duży +1 na klockach. Kołki lub biszkopty mogą zapewnić równe połączenia, ale nie zapewnią płaskiej powierzchni. Jeszcze lepiej, zbuduj powierzchnię skrzyni skrętnej do klejenia. Zrobione dobrze, są idealnie płaskie.

Zapomnij o Titebond III. Często błędnie zakłada się, że jest mocniejszy, ponieważ jest o jeden wyższy, ale w rzeczywistości jest przeznaczony do użytku na zewnątrz. Ma dziwny szarobrązowy kolor, który może sprawić, że połączenia będą się wyróżniać. Titebond II to wszystko, czego potrzebujesz - i kosztuje mniej. Teraz, jeśli kiedykolwiek pojawią się z Titebond XI, idź na to, bo hej, to jedenaście (odniesienie do Spinal Tap).

Jest prawdopodobnie więcej do omówienia, ale na razie na tym poprzestanę.
 
#6 ·
Czy mogę zasugerować, abyś kupił kilka kawałków sosny "select" sprzedawanej w większości BORGs i wykonał próbne klejenie przed oddaniem swojego Sapele do mniej niż dobrego rezultatu. Jeśli możesz uzyskać z nich zadowalające połączenie, przejdź dalej. Jeśli nie, kontynuuj poprawianie. To materiał, który nie ma absolutnie żadnych sęków, czystych, ostrych krawędzi, a jeśli są proste, możesz je zadowalająco skleić bez przygotowania. Większość miejsc nazywa to po prostu select, ale to sosna Radiata. Aby poszukać prawdopodobnych kawałków, połóż je obok siebie na podłodze, aż będziesz miał ich tyle, ile na blat stołu. Mówię podłoga, ponieważ pomoże ci zobaczyć te, które są skręcone, wygięte, wygięte lub w inny sposób nie tak proste.

Będziesz miał lepsze wyczucie, ile kleju używasz, nacisku zacisku, czyszczenia wycieków, sprawdzania, czy potrzebujesz listew lub innych pomocy pozycjonujących. To dodatkowy koszt, ale może skończyć się oszczędnością dużej ilości pieniędzy, jeśli zepsujesz pierwsze klejenie na drogim drewnie.

Mogłeś wcześniej rozmawiać i czytać, ile chcesz, ale dopóki ich nie skleiłeś i nie próbujesz zacisnąć, nie będziesz wiedział, ale potem podziękujesz mi za wspomnienie o tym.
 
#8 · (Edited by Moderator)
Czy mogę zasugerować, abyś kupił kilka kawałków sosny "select" sprzedawanej w większości sklepów BORG i wykonał próbne klejenie przed zaangażowaniem swojego Sapele w mniej niż dobry wynik.

- therealSteveN
Świetna sugestia. To nie tak, że musisz robić model w pełnym rozmiarze, ale praktyka czyni mistrza. Jakiekolwiek tanie twarde drewno, nawet topola, pomoże ci poczuć, co próbujesz zrobić. A jeśli zawiedziesz, to lepiej niż drogie sapele.
 
#9 · (Edited by Moderator)
Zadzwoń do Titebond i zobacz, co sugerują dla Sapele. Jakiś czas temu skleiłem kilka stopni schodów o wymiarach 12" x 40". Zadzwoniłem do Titebond i zasugerowali Titebond III, a także wytarcie powierzchni alkoholem skażonym lub acetonem w celu usunięcia wszelkich obecnych olejów. Zawsze używam wpustów do wyrównywania. Jak sugerowano powyżej, najpierw wypróbuj mały model. Zanim nałożysz jakikolwiek klej na Sapele, upewnij się, że ustawisz go całkowicie w zaciskach na sucho i wprowadź wszelkie poprawki, które należy wprowadzić. Jeśli to możliwe, weź prostą krawędź i sprawdź od rogu do rogu we wzór X, aby sprawdzić, czy konfiguracja jest płaska. Liczba desek, które możesz skleić jednocześnie, może być określona przez liczbę osób, które Ci pomagają. Jeśli robisz to sam, nie masz zbyt długiego czasu otwartego i klej może mieć tendencję do wysychania zbyt mocno, zanim będziesz miał szansę dokręcić wszystkie zaciski. Sugerowałbym, aby ktoś pomógł, jeśli to możliwe, lub wykonanie tylko jednego lub dwóch połączeń klejowych przy pierwszej próbie. Nakładam klej tylko na jedną powierzchnię.

Jeśli chodzi o czas zaciskania, może to zależeć od warunków w Twoim warsztacie. Temperatura, wilgotność i jak dobrze dopasowane są Twoje połączenia podczas suchego dopasowania. Kiedy rozmawiasz z Titebond, zapytaj ich o czas zaciskania. Wierzę, że informacja na butelce może mówić, że 20 minut może wystarczyć w niektórych sytuacjach. Zazwyczaj trzymam moje zaciśnięte przez dwie godziny przed dodaniem innych desek. To w środowisku południowej Florydy.
Mam zestaw starych zacisków belkowych I i nie przykładam ogromnej siły. Różne rodzaje zacisków przykładają inną siłę. Powinieneś mieć wyciskanie kleju. Oto link do dyskusji na temat zaciskania. http://www.woodweb.com/knowledge_base/Gluing_and_clamping_pressure.html
Odpowiedzi od Gene Wengerta pochodzą od eksperta. https://www.woodworkingnetwork.com/author-works/genewengert
 
#10 · (Edited by Moderator)
Wiele dobrych sugestii. Zdecydowanie przymiarka na sucho (przed kołkowaniem, ciasteczkami lub wpustami), wstępne łączenie nie oznacza idealnego kwadratu i możesz skończyć na odwracaniu lub obracaniu deski, aby uzyskać lepsze dopasowanie. Wpusty są łatwe, wytnij rowek frezarką, tylko nie dochodź do samego końca. Zdecydowanie klocki dociskowe i wystarczający nacisk, aby zamknąć szczelinę. Podoba mi się kolor titebond III na ciemniejszych gatunkach drewna, jasny klej jest bardziej zauważalny. A jeśli nie masz strugarki ani szlifierki, klej wszystko na raz.
 
#11 ·
Ponieważ część dyskusji dotyczy kleju, rozważ Titebond II z barwnikiem fluorescencyjnym. Na nieco porowatym drewnie, takim jak sapele, on i latarka UV za 10 dolarów pozwolą Ci zobaczyć wszelkie ślady kleju, zanim ugryzą Cię w tyłek podczas wykańczania. Napisałem o tym wpis na blogu w zeszłym roku i używam go wyłącznie, gdy używam kleju PVA. Klej skórny to kolejna dobra opcja, ponieważ również fluorescencuje i jest bardzo przyjazny dla wykończeń.
 
#12 ·
Stolarstwo to moje hobby. Odkąd przeszedłem na emeryturę z prawdziwego świata, mam więcej czasu niż pieniędzy i więcej opinii niż faktów.

Gdyby to był mój pierwszy duży projekt, ponumerowałbym deski 1-6, a następnie kleiłbym jeden szew na raz, co pozwoliłoby na dużo czasu na idealne wyrównanie i równomierne zaciskanie dwóch desek. Prawdopodobnie w kolejności od 1 do 2, 3 do 4, 5 do 6, następnie 1/2 do 3/4 i 1/2/3/4 do 5/6 lub jeśli czułbym się wystarczająco pewnie po pierwszych dwóch klejeniach, mógłbym zrobić 1/2 do 3/4 do 5/6 na raz.

Zrobiłem sztuczkę ze wpustami i lubię ją do wyrównywania, jeśli nie masz płaskiej powierzchni do pracy. Niewiele wystarczy, aby doprowadzić do dużej ilości szlifowania. To powiedziawszy; szlifowanie może cię zmęczyć, ale cię nie zabije :) nie bój się spróbować i baw się dobrze.
 
#13 ·
Pytanie: Czy konieczne jest usunięcie całego kleju, który wycieka ze złącza, zanim wyschnie, czy można go zeskrobać, gdy jest suchy? Martwię się, ponieważ klocki zakryją część złącza i nie jestem pewien, jak dostać się do nadmiaru kleju, który znajduje się pod klockami.
 
#14 · (Edited by Moderator)
Pytanie: czy konieczne jest pozbycie się całego kleju, który wycieka ze złącza, zanim wyschnie, czy można go zeskrobać, gdy jest suchy? Martwię się, ponieważ klocki zakryją część złącza i nie jestem pewien, jak dostanę się do dodatkowego kleju, który znajduje się pod klockami

- Neophyte74
Pod klockami pozostanie mokry. Uważam, że najłatwiej jest poczekać, aż wyciśnięta kropla będzie prawie całkowicie przezroczysta, a następnie ją zeskrobać. W ten sposób nie rozmazujesz mokrego kleju, ale nie jest też tak twardy, że nie można go zeskrobać. Używam strugarki dłutowej, ale każde cienkie narzędzie będzie działać.

Możesz zdjąć klocki, zanim dojdzie do tego etapu, a mokry klej pod klockami również wyschnie na tyle, aby można go było zeskrobać.
 
#15 ·
Pytanie: czy konieczne jest pozbycie się całego kleju, który wycieka ze złącza, zanim wyschnie, czy można go zeskrobać, gdy jest suchy? Martwię się, ponieważ klocki zakryją część złącza i nie jestem pewien, jak dostanę się do dodatkowego kleju, który znajduje się pod klockami

- Neophyte74
Bardzo mokrą szmatką wytrzyj jak najwięcej kleju z projektu, jak tylko możesz i kiedy możesz, a następnie mam tendencję do osuszania miejsca, w którym wytarłem, ładnym, czystym, suchym ręcznikiem lub szmatką. jednak później usuniesz suchy klej. Jeśli używasz kołków, umieść je wstępnie wklejone w deski, aby podczas głównego klejenia nie musieć bawić się z luźnymi kołkami, tylko je przygotuj. Owijam moje stalowe zaciski folią spożywczą, aby stal nie poplamiła przedmiotu obrabianego, a także twoje klocki w folii spożywczej, wtedy nie przykleją się do twojego projektu, gdy klej wycieknie.
Przećwicz to, co zamierzasz zrobić, w kółko, miej wszystko pod ręką.
 
#16 · (Edited by Moderator)
Zawsze zostawiam na 24 godziny w zaciskach, ale w zależności od temperatury w warsztacie może to być krócej.

Ciśnienie zaciskania jest subiektywne. Nie sądzę, żeby można było przesadzić z zaciskaniem, ale ekstremalne ciśnienie zaciskania nie jest konieczne.

Na blacie o takiej szerokości polecam klejenie w 2-3 sekcjach.

Istnieje kilka sposobów radzenia sobie z wypływaniem kleju, wytrzeć od razu lub pozwolić na gumowacenie i odkleić szpachelką lub ostrzem. Osobiście nie lubię zostawiać kleju do wyschnięcia, ponieważ skrobanie suchego kleju może spowodować wyrwanie w niektórych gatunkach drewna.

Upewnij się, że na klockach zaciskowych umieściłeś taśmę pakową.

Moją jedyną inną wskazówką, o której mogę pomyśleć, jest upewnienie się, że przechowujesz swój panel tak, aby otrzymywał równy przepływ powietrza po obu stronach zarówno podczas, jak i szczególnie po zaciskaniu. Najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to położyć panel płasko na stole na kilka dni, co zwykle skutkuje jakimś wypaczeniem lub wygięciem.

Właściwe łączenie i wyrównanie to dwa klucze do udanego klejenia paneli. Jeśli zaczynasz od ładnych, prostych, idealnie połączonych desek, to znacznie ułatwia sprawę.

Nie mogę podkreślić, jak ważne jest idealne łączenie. Proste i 90°. Nie ufaj miejscu, które je połączyło. Sprawdź każdą krawędź w kilku punktach wzdłuż deski. Zmieniam powierzchnie względem płotu na strugarce w ten sposób, że kąty komplementarne znoszą wszelkie drobne rozbieżności od 90°.

W tym duchu często nie masz do czynienia z „idealnymi” deskami. Czasami występuje łuk, czyli po połączeniu deska się porusza. Drobne szczeliny można zacisnąć, szczególnie na środku deski. Jednak szczeliny na końcach są złe i wymagają ponownego połączenia.

Doprowadzenie desek do równości to najbardziej stresująca część. Pomoże wyrównanie (kołki, Domino, herbatniki itp.). Osobiście zwykle mogę wszystko doprowadzić za pomocą pewnego stopniowego nacisku zaciskania i rozsądnego uderzenia gumowym młotkiem.

To powiedziawszy, moim zdaniem jednym z kluczy do dobrego klejenia paneli jest utrzymywanie go grubym tak długo, jak to możliwe. Struganie do ostatecznej grubości przed klejeniem naprawdę stwarza dużą presję, aby uzyskać idealny efekt.

Oczywiście zakłada to, że masz możliwość łączenia i strugania czegoś o szerokości 12 cali lub większej.

Mam nadzieję, że to pomoże!
 
#17 · (Edited by Moderator)
Właśnie zrobiłem swoje pierwsze duże klejenie paneli, więc weź z tego, co chcesz, ponieważ oczywiście nie jestem ekspertem, ale to moje bardzo niedawne doświadczenie.

Skleiłem panel 36×60" z 6 klonowych desek 4/4 na blat stołu w stylu wiejskim. Użyłem biszkoptów co 10 cali. Nie mam strugarki, ale moje drewno było frezowane z 2 stron, więc miałem prostą krawędź do pracy. Użyłem mojej grubościówki, aby wyrównać drugą stronę każdej deski i użyłem mojej piły stołowej z dobrym ostrzem do cięcia 24T, aby połączyć szorstką krawędź. Musiałem dostroić kilka miejsc ręczną strugarką, aby uzyskać idealnie dopasowane krawędzie.

Użyłem 3 zacisków śrubowych na dole i 3 zacisków rurowych na górze z parą klocków na każdym końcu, kiedy kleiłem. Owijałem moje klocki w papier woskowany, aby nie przykleiły się do stołu. Wszystko działało dobrze i zostawiłem zaciski na noc.

Wszystko poszło całkiem dobrze. Zostałem zachęcony radą tutaj przed rozpoczęciem i niezliczonymi świadectwami, aby nie oczekiwać perfekcji. Dobrze, bo nie było idealnie. Linie kleju były szczerze mówiąc tak dobre, jak mogłem je uzyskać i NIE było żadnych przerw. Było kilka miejsc, w których jedna deska była podniesiona mniej niż 1/64" cala w różnych miejscach wzdłuż linii kleju, nawet po użyciu biszkoptów. Spędziłem może półtorej godziny miłego niedzielnego poranka na ręcznym struganiu tych gładkich. Kiedy to zrobiłem, było tak "idealnie", jak mogłem to zrobić i szczerze mówiąc jestem zadowolony (i zaskoczony) z tego, jak dobrze wyszło.

Podsumowując: Zwolnij, bądź cierpliwy, nie oczekuj perfekcji, pytaj ekspertów, używaj jak najwięcej zacisków, użyj ręcznej strugarki do wygładzania po zakończeniu. Uważam, że ręczne struganie jest bardzo relaksujące. YMMV.
 
#18 ·
Wypróbowałem wszystkie rodzaje pomocy do wyrównywania połączeń. Ściski działają dla mnie najlepiej, bezsprzecznie. Dokręcaj zaciski tylko tak mocno, jak to konieczne do zamknięcia połączeń. Im mocniej dokręcasz, tym więcej problemów możesz stworzyć. Zazwyczaj pozostawiam panel zaciśnięty na minimum 4 godziny po zdjęciu zacisków i pozwalam mu ustawić się na kilka dni, aby cała wilgoć z kleju wyszła i ustabilizowała się. Najlepiej, jeśli w warsztacie panuje stała temperatura i wilgotność, ale nie zawsze jest to możliwe.
 
#19 ·
Image


Zrobiłem próbę na sucho bez kleju. Ćwiczyłem zaciskanie 3 desek. Naprawdę ujawniło to znaczenie klocków dociskowych. Dopiero przy trzecim klocku dociskowym było całkowicie płasko. Zapraszam do krytyki konfiguracji zacisków. Planuję klejenie w sobotę. Bardzo doceniam rady, które otrzymałem na tej stronie - poruszono wiele kwestii, o których nigdy bym nie pomyślał - dziękuję wszystkim, którzy podzielili się swoją wiedzą.
 

Attachments

#21 ·
Wygląda dobrze. Kiedy muszę robić dużo płaskich połączeń, używam wałka malarskiego 3-calowego. Z krótkim włosiem. Zwilżam go również i dodaję trochę wody do kleju, aby rozprowadzał się jak gęsta farba. Zwilż obie strony. Zaciski, dużo zacisków. I zostaw to tam tak długo, jak to możliwe, przez noc jest dobrze. 2 lub 3 dni są lepsze.

Powodzenia
 
#22 ·
Umieść kilka klocków na każdym końcu. Ponadto kawałek folii malarskiej na stole pod połączeniami klejowymi znacznie ułatwi czyszczenie. Mam nadzieję, że na klocki nałożyłeś również plastikową taśmę pakową, aby zapobiec ich przyklejaniu się do orzecha włoskiego. Innym narzędziem, które zawsze trzymam w pobliżu, jest dość ciężki gumowy młotek, który pomaga wyrównać niektóre deski.
 
#23 ·
Być może już o tym wiesz, ale upewniłbym się, że umieścisz papier woskowany lub papier do zamrażania między klockami a deskami, które kleisz... w przeciwnym razie wyciśnięty klej przyklei klocki do Sapele. Jeśli do tego dojdzie, przekonasz się, że "Titebond" ma trafną nazwę.
 
#25 ·
Robert udzielił ci doskonałej rady…

#1… Nie jestem wielkim fanem titebond III.
#2…Titebond II powinien być w porządku. Wykończenie na blacie stołu jest ważne..
#3…Naprzemiennie zaciskaj zaciski u góry i na dole za pomocą dwóch zacisków blisko każdego końca, aby upewnić się, że końce są płaskie i nie wygięte….
#4… Dokręcam z dużym naciskiem, ale nie musisz go zabijać, aby był wystarczająco ciasny…
#5….Nie odkręcaj, aż będziesz gotowy do szlifowania i wykańczania…Nie chcesz, żeby za długo czekał…
 
#26 ·
Z pewnością spóźniłem się do gry, ale wciąż…......

Skupiam się na uzyskaniu każdego połączenia klejowego idealnie. Robię to pojedynczo. Skrobak to wszystko, czego potrzebuję, aby to wszystko wyczyścić.

Pracuję również dużo z QSWO. Duże otwarte pory. Jeśli klej dostanie się tam przez klocki, szlifowanie trwa wiecznie. A więc - Kiedy klej stwardnieje do "gumowatego", wszystko schodzi. Mam bardzo brzydki, poplamiony skrobak, którego używam do odrywania linii kleju. Następnie dobry skrobak do wykończenia połączenia. Klocki są pochylone [przy użyciu strugarki], nie zakrzywione, ale efekt ten sam.
 

Attachments